Publikationen

Jahr Sprache Autor*innen Titel Download
2016 de Lamprecht, Dirk; Weilnböck Harald Draft
YouTubing-Video-Workshop und die Wir-unter-uns-Gruppe – im European Fair Skills Ansatz.

In Vorbereitung für: Erlebniswelt Rechtsextremismus. Menschenverachtung mit Unterhaltungswert. Hintergründe – Methoden – Praxis der Prävention“ (5. aktualisierte Ausgabe, hg. von Stefan Glaser/ Thomas Pfeiffer, Wochenschau Verlag) – 2017.

Download PDF

2016 de Wagener, Florian Hand in Hand alle Hindernisse überwinden. IN_Cultures nutzt Jugendkultur und erreicht Inklusion.

In: Paritätischer Rundbrief Mai/Juni 2016

Download PDF

2016 de Bruskowski, Stefan; Gross, Anna If the kids are united! Jugendkulturelle Zugänge in der politischen Bildungsarbeit
zur Prävention von Menschenfeindlichkeit und Stärkung von
Willkommenskultur.

In: Molthagen, Dietmar; Schöne Thilo (Hrsg.): Lernen in der Einwanderungsgesellschaft. Ein Handbuch für die Bildungsarbeit in Schule, Jugendarbeit und Erwachsenenbildung in einer vielfältigen Gesellschaft.

zur Publikation

2016 de Baer, Silke Mädchen im Blick. Gender-reflektierte Präventionsarbeit.

Erschienen auf: www.bpb.de

zum Artikel

2016 de Mahlich, Ralf; Sanchis Calva, Sinaya; Wagener, Florian IN_Cultures – 10 Thesen zu einer inklusiven Jugendkulturarbeit. Eine Zwischenevaluation.

Download PDF

2016 de Groß, Anna; Pannemann, Malte „Integrationsalltag“ an (Thüringens) Schulen - Die Welcoming Cultures Tour von der Landeszentrale für politische Bildung Thüringen und cultures interactive e.V.

Download PDF

2016 eng Weilnböck, Harald “Its lobbying, stupid!” – the industrialization of PVE as ‘added damage’ through increase of funding.

In Print:
Niko Prucha et al. (ed.): Religious Extremism in Insurgency & Counterinsurgency in Syria: A New Launching Pad for Global Terrorism?

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Thoughts about limits and possibilities a focus video for media-based interventions of preventing violent extremism in Germany – Synergies/ differences between the Counter Narrative Project (CNP London) and the European Deradicalising Narratives Project (EDNA, Berlin)

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Responding to violent extremism needs more investment in human resources/ practitioners, less in
videos and internet.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald RAN Thematic Event Foreign Fighters: Challenges.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Mitigating the Challenges of “Industrialisation” in the Prevention of Violent Extremism.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald How can we do without criminalizing travel (to Syria) or ideology? – change our CVE-paradigm, and bring security and prevention policy together.

Intervention on the OSCE CVE Event June/July 2015.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Short Notice: Counter narratives don’t work – it is proven.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Confronting the counter-narrative ideology. Embedded face-to-face prevention – and youth (media) work.

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Civil society in preventing violent extremism: European Fair Skills (EFS), Women/ Gender in Extremism and Prevention (WomEx), Community Counteracting Radicalisation (CoCoRa) – within the EU Radicaliation Awareness Network (RAN)

Download PDF

2015 eng Weilnböck, Harald Why are we still messing it up?
A new Marshall Plan for preventing violent extremism – youth work, gender, mental health.

Download PDF

2015 eng Saleh, Ola Gender Pragmatism in Extremism

Download PDF

2014 de Weilnböck, Harald Der Faktor Gruppe - Die 'Wir unter uns Gruppe' als nachhaltiges Verfahren in der Arbeit mit rechtsextrem affinen Jugendlichen.

Download PDF

2014 de Wagener, Florian Jugendkultur ohne Barrieren. Bei IN_Cultures setzen Jugendliche mit und ohne Behinderung eigene Projekte um.

In: Paritätischer Rundbrief, Oktober 2014

Download PDF

2014 de Weilnböck, Harald Was können medien- und internetgestützte Interventionen erreichen –  und was nicht? Zum Ansatz der „Deradikalisierenden Narrative“.

Download PDF

2014 eng Weilnböck, Harald Why should deradicalisation and prevention interventions be attentive to gender issues? Manuscript

Download PDF

2014 eng Weilnböck, Harald The WomEx Good Practice approach within RAN – at Cultures Interactive, Berlin. Manuscript.

Download PDF

2013 eng Weilnböck, Harald Deradicalising Narratives within the RAN approach – what can and what cannot be done in media based interventions. Manuscript.

Download PDF

2013 eng Weilnböck, Harald The Narrative Principle: Good Practice in Anti-Hate Crime Interventions, within the Radicalisation Awareness Network.

Download PDF

2013 eng Weilnböck, Harald Do we really need “counter narratives”? And what would that be anyway? – The narrative approach to audio-visual media in deradicalisation and prevention of violent extremism and hate crime, PART A. Manuscript.

Download PDF

2013 eng Weilnböck, Harald How the World Teaches Europe what Gender Means – Women/ Gender in Violent Extremism & Prevention in a Global Perspective

Download PDF

2013 eng RAN Working group DERAD Recommendations for ministerial high level conference in Brussels 2013 (draft).

Download PDF

2012 de Baer, Silke; Weilnböck, Harald und Wiechmann, Peer Wirksame ‚Deradikalisierung‘: Zur Methodik von ‚Time-Out-Gespräch‘ und ‚Wir-unter-uns-Gruppe‘– und der Faktor der Kultur in der Arbeit mit rechtsaffinen Jugendlichen.

Download PDF

2012 eng Weilnböck, Harald; Baer, Silke Hate Crime Prevention and Deradicalisation in Environments Vulnerable to Extremism: Community Work with a Fair Skills Approach and We-Amongst-Ourselves Group.

Download PDF

2011 de Baer, Silke Lebensweltlich orientierter Geschichtsunterricht. Jugendkulturen als besonderer Zugang der politischen Bildung und zur Schärfung einer historischen Perspektive unter Jugendlichen.

Erschienen auf: www.lernen-aus-der-geschichte.de

Download PDF

2011 eng Weilnböck, Harald Violence Prevention Network & Cultures Interactive: EU good-practice research on de-radicalisation work in and community – and the factor of culture.

Download PDF

2010 de Baer, Silke; Weilnböck, Harald und Wiechmann, Peer Jugendkulturen in der politischen Bildungsarbeit.

Erschienen in: Bundeszentrale für Politische Bildung (2010): Aus Politik und Zeitgeschichte. 27/2010.

Download PDF

2010 de Baer, Silke; Weilnböck, Harald und Wiechmann, Peer Kulturräume2010 – ein Projekt von ‚Cultures Interactive e.V.‘ (CI): Urbane Jugendkulturen als Mittel der staatsbürgerlichen Bildung, der zivilgesellschaftlichen Prävention und zur Stärkung des Gemeinwesens.

Download PDF

2010 de Baer, Silke; Weilnböck, Harald und Wiechmann, Peer Cultures Interactive e.V. und Social Entrepreneurship - Eine konkrete Vision von blühenden sozialen Landschaften der neuen Art.

Download PDF

2010 eng Weilnböck, Harald; Baer, Silke (Civic-) Education in times of extremism – Lifeworld-narrative group-work and the "culture" factor: Two model projects – and accompanying qualitative EU best practice research.

Download PDF